Het Evangelie van Cito
Het Evangelie van het HandelingsplanHet Evangelie van het Digitale Leerling Dossier en de Zuivere Leertijd
Het Evangelie van Elias en Van Bijsterveldt
Het Cito-evangelie was in mijn lagere schooltijd in tegenstelling tot nu, nog niet veel meer dan een voetnootje in mijn verwijzing naar de middelbare school. Ik zag om mij heen rond de Cito-toets wel wat nervositeit ontstaan, vooral bij ouders van sommige vriendinnetjes. Ik verbaasde me…
De inhoud van het Handelingsplan-evangelie werd me voor het eerst duidelijk op de Pabo toen in het derde jaar een zorgstage gelopen moest worden. Waar zorg is, werd gehandeld… en het liefst heel veel op papier! Ik gehoorzaamde, vaak te laat maar wel braaf, het diploma moest er komen en ik had geen idee wat dit in de toekomst allemaal ging betekenen. Het zou me verbazen…
Het Zuivere Leertijd-evangelie is nog jong en heeft als doel de schooldag af te pellen tot één brok nuttige tijdsbesteding, nuttig volgens de drie andere evangeliën dan… Gij zult de pauzes niet laten uitlopen, gij zult niet te lang praten in de kring, gij zult niet te lang vieren, gij zult niet te lang in de ogen van een kind kijken, alles staat tenslotte al in zijn DLD! Zoiets… In dit derde evangelie waan je je in het Digitale Leerling Dossier in het Heilige der Heilige… Alles wat hierin beschreven staat is de kern van het bestaan van een kind. Wanneer begonnen de leesproblemen, waren er in de derde week van groep nul misschien al signalen? Wat is er tot in detail aan de disharmonisch vormgegeven schrijfletters gedaan? Alles, maar dan ook alles wordt opgeschreven met maar één doel: je kunnen verantwoorden. Niet naar het kind overigens, het zou maar verbaasd zijn…
Elias en Van Bijsterveldt, Ton en Marja… zij passen samen precies in één evangelist. Volgens deze twee siert bescheidenheid de mens, in het bijzonder de onderwijs-mens. Deze mens, in de basis onzelfstandig, ontevreden, zeurend en op weg naar of komend uit een burn-out, moet niet denken dat hij visie heeft op onderwijs. Nee, deze mens moet gewoon handelingsplannen schrijven, cito-scores analyseren en alles bijhouden in de DLD’s, buiten de Zuivere Leertijd om, graag! Visie en beleid zal hij aan de evangelisten overlaten, zonder zich te verbazen…
Ik verbaas me, al jaren!
Natuurlijk begrijp ik best het nut van Cito, handelingsplannen, DLD’s en zelfs van de zuivere leertijd… maar we hebben ze heilig verklaard, en dat zit me dwars. Dit illustere rijtje is niet de enige manier tot succes. Integendeel, het schept de verwachting dat alles controleerbaar en maakbaar is en dat alleen (vaardigheid) scores garant staan voor geluk…
De reden waarom mijn hart ligt in het onderwijs, is het kind. Dat mooie kind, voortkomend uit een vader en een moeder, uit grootouders en overgrootouders… Een mensenkind, voorbestemd tot een toekomst waarin het kan groeien, bloeien en stralen… Het belangrijkste wat dit mensenkind nodig heeft, is onze liefde. Aanvaarding voor wie het is, voor wat het kan maar ook voor wat het niet kan…
Pas dan zal het kind tot volle bloei komen en laten zien wie het is, pas dan zal dit mensenkind óns verbazen!
Amen…
hey lieve Nelleke, ik ben het natuurlijk helemaal met je eens. Wij in het VO moeten ook die HP's schrijven: zie je het al voor je, onze godsdienstdocent ziet elke week 250 leerlingen en zou van zo'n 100 de hp's moeten KENNEN en UITVOEREN...haha, laten we een hp maken van mevrouw Bijsterveldt.
BeantwoordenVerwijderenIk probeer de HP's systemisch te schrijven, met aandacht voor het systeem van herkomst en het systeem van de klas/school.
Enfin, wat leuk, een blog van jou... ik ga je volgen. Ik heb ook een blog maar die is al een tijd niet onderhouden (tijdgebrek). Ik voel dat ik die binnenkort ga aanvullen. Als je nog even wilt lachen, ga vooral kijken: absolutelyfabiola.blogspot.com
Hou je taai mooi wijf!
xkarline